Η χρήση της συσκευής iPhone στη διδασκαλία

iphone

Κι ενώ το Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας με την 132328/Γ2 – 7/12/2006 απόφασή του έβαζε τέλος (;) στη χρήση των κινητών τηλεφώνων μέσα στις σχολικές αίθουσες λύνοντας τα χέρια εκπαιδευτικών για την επιβολή ποινών, διαβάζουμε σε πολλά άλλα μέρη του κόσμου όχι απλά να μην απαγορεύονται οι συσκευές αυτού του τύπου, αλλά επιπλέον να χρησιμοποιούνται και στη διδασκαλία. Αναζήτηση στο διαδίκτυο θα σας αποκαλύψει πολλές περιπτώσεις χρήσεις συσκευών όπως τα κινητά τηλέφωνα, οι ψηφιακές μηχανές, τα mp3player, τα ipod, τα iphone, οι φορητοί υπολογιστές μέσα στην τάξη σε μία προσπάθεια αν δεν βελτιωθεί το μαθησιακό αποτέλεσμα τουλάχιστον να κατορθώσουν οι μαθητές να παρακολουθήσουν ένα ευχάριστο και περισσότερο ουσιαστικό μάθημα.

Θα παρουσιάσουμε μία περίπτωση, για τη χρήση των iPhone. Από τις λειτουργίες που παρέχει αυτή η πολυσυσκευή (τηλέφωνο, κάμερα, πρόσβαση στο διαδίκτυο, mp3player, κτλ) πανεπιστήμια του εξωτερικού (και σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) έχουν επιλέξει να χρησιμοποιούν εκείνες τις εφαρμογές που θα δώσουν τη δυνατότητα στους φοιτητές να έχουν πρόσβαση στο διδακτικό υλικό όποτε το επιθυμούν. Μάλιστα η εποχή για χρήση της συσκευής είναι η καταλληλότερη καθώς η Apple Inc. έχει αποφασίσει να την ξεκλειδώσει (όχι βέβαια ότι αυτό δεν γινόταν ήδη από κωδικούς και χάκερς που κυκλοφορούσαν στο διαδίκτυο, αλλά τώρα παίρνει και επίσημη μορφή) και να δώσει τη δυνατότητα και σε άλλες εταιρείες να δημιουργήσουν λογισμικά για χρήση με το iPhone. Πρόσφατα το πανεπιστήμιο Vanderbilt University in Nashville, Tenn δημιούργησε ιστοσελίδα για πρόσβαση με iPhone ενώ στο πανεπιστήμιο Abilene Christian University (ACU) κάνουν ένα βήμα παραπάνω: αποφάσισαν να μοιράσουν δωρεάν συσκευές iPhones ή iPod σε περισσότερους από 900 νέους φοιτητές το επόμενο ακαδημαϊκό έτος προκειμένου να ελέγξουν την αποτελεσματικότητά τους ως εργαλείο διδασκαλίας.

Όπως συμβαίνει και με πολλά άλλα κινητά τηλέφωνα, το iPhone προσφέρει πρόσβαση και σερφάρισμα στο διαδίκτυο. Η καινοτομία του έγκειται στο γεγονός ότι δίνει τη δυνατότητα να έχουμε πρόσβαση σε όλες τις διαθέσιμες ιστοσελίδες του διαδικτύου και όχι μόνο σε αυτές που έχουν σχεδιαστεί αποκλειστικά για τη συσκευή, όπως γίνεται με πολλά άλλα κινητά τηλέφωνα. Η συσκευή έχει ενσωματωμένο φυλλομετρητή (browser), τον Safari της Apple, που δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να αλλάζουν την απεικόνιση σε landscape ή portrait (οριζόντια ή κάθετη προβολή) και να χρησιμοποιούν πληκτρολόγιο από οθόνη αφής για να αναζητήσουν, να γράψουν, να επιλέξουν, να αντιγράψουν ή απλά να διαβάσουν υλικό από το διαδίκτυο. Επιπλέον το iPhone δίνει τη δυνατότητα να μιλάμε στο τηλέφωνο, να στέλνουμε μηνύματα κειμένου, να ελέγχουμε τα email, να λαμβάνουμε φωτογραφίες, να ακούμε μουσική και podcasts, να κατεβάζουμε αρχεία, να παρακολουθούμε ταινίες και να έχουμε πρόσβαση σε όλα αυτά μέσω ασύρματου δικτύου.

Η χρήση της συσκευής στο Abilene Christian University (ACU) θα γίνει με διάφορους τρόπους: οι φοιτητές θα λαμβάνουν μηνύματα από τους καθηγητές τους, θα πλοηγούνται στον πανεπιστημιακό χώρο μέσω ενός 3D – χάρτη, θα μπορούν να παραγγέλνουν πίτσα, να κατεβάζουν τον προγραμματισμό του μαθήματος, να κάνουν εγγραφές σε μαθήματα ή να μεταβάλλουν τα στοιχεία εγγραφής τους, θα ακούνε διαλέξεις podcasts, θα λαμβάνουν μέρος σε online συζητήσεις, Οι εμπνευστές της πρότασης αντιλαμβάνονται πως το iPhone δεν μπορεί να χρησιμοποιείται ως εργαλείο διδασκαλίας συνέχεια και σε κάθε μάθημα παρά μόνο όταν το επιτρέπει η δυναμική και η δομή του μαθήματος. Ήδη έχουν κατατεθεί 130 ερευνητικές προτάσεις που θα μελετούν την αποτελεσματικότητα χρήσης του εργαλείου και μέχρι τώρα έχουν εγκριθεί οι 32. Σε αυτή την έρευνα δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί κάποιο ιδιαίτερο λογισμικό αλλά τα Google Apps Education Edition, ουσιαστικά εφαρμογές Web 2.0 που επιτρέπουν στους χρήστες να δημιουργούν και να αποθηκεύουν υλικό στο διαδίκτυο όπως, email, ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, αρχεία κειμένου, σημειώσεις διαλέξεων.

Με την παρουσίαση της συγκεκριμένες ερευνητικής προσπάθειας σίγουρα δεν φιλοδοξούμε να πείσουμε πως αύριο θα πρέπει όλοι να αγοράσουμε iPhone και iPods και να αρχίσουμε να τα χρησιμοποιούμε με τους μαθητές μας. Θα ήταν τελείως ουτοπικό, καθώς υπάρχουν πολλά εμπόδια τόσο όσο αφορά το κόστος (ένα iPhone στοιχίζει περίπου 500€ αυτή τη στιγμή) όσο και θέματα λειτουργίας του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Όμως αναδεικνύει πώς μπορούμε να χρησιμοποιούμε συσκευές που αποτελούν καθημερινότητα για μαθητές, προς όφελος του μαθησιακού αποτελέσματος. Από προσωπική εμπειρία μπορούμε να καταθέσουμε τη χρήση κινητών τηλεφώνων από μαθητές μας για υπολογισμούς, βίντεο, λήψη φωτογραφίας, καταγραφή ομιλίας σε περιβαλλοντικές εξορμήσεις. Θα προτείναμε γενικά να ακολουθήσουμε μία αντίστροφη πορεία: να δούμε τι είναι αυτό με το οποίο οι μαθητές μας νοιώθουν μεγαλύτερη οικειότητα και χρησιμοποιούν συχνότερα και να το εισάγουμε στη διδασκαλία μας. Ας χειροκροτήσουμε την προσπάθεια του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου που “έστησε” την πλατφόρμα για δημιουργία blogs (ιστολόγια) από μαθητές και εκπαιδευτικούς αν και οι περιορισμοί που θέτει (π.χ. αποκλείοντας την εισαγωγή βίντεο από το youtube μέσα στα posts – εγγραφές – που κάνουμε, σχόλια μπορούν να υποβάλλουν μόνο όσοί έχουν πρόσβαση και κωδικούς από το sch.gr) δείχνουν τη δυσκαμψία του συστήματος.

Να τελειώσω προτείνοντας ένα ελληνικό βιολογικό podcast που έχει δημιουργηθεί από τον hfr με τίτλο “Η Επιστροφή” (πατήστε το βελάκι του για να ακούσετε). Μην ξεχάσετε να διαβάσετε την ιστορία του με τίτλο “Ο κύριος Φέυνμαν στην υπηρεσία της… Βιολογίας“…

28/03/08 – ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΔΙΟΡΘΩΣΗ: Τελικά το blogs.sch.gr μας διέψευσε πανηγυρικά (… και χαιρόμαστε). Επιτρέπεται η εισαγωγή βίντεο από youtube όπως και από άλλες εταιρείες…

Σχετικά άρθρα για περαιτέρω ανάγνωση

Αφήστε μια απάντηση