Μεταφραστική τροποποίηση του προηγούμενου αιώνα

Βιολογία Θετικής Κατεύθυνσης, Γ Λυκείου

Ένα από τα βασικά προβλήματα στη διδασκαλία της Βιολογίας, είναι τα σχολικά εγχειρίδια. Σχεδόν τη στιγμή που ένα σχολικό εγχειρίδιο Βιολογίας δημοσιεύεται, η γνώση που παρουσιάζει ανήκει ήδη στο παρελθόν. Καθώς η Βιολογία ως μία ταχέως αναπτυσσόμενη επιστήμη, όχι μόνο σε τεχνικές και γνώσεις αλλά επιπλέον και σε έννοιες, παράγει νέα ζητήματα που οι μαθητές των σχολείων ουσιαστικά δεν μαθαίνουν, ή πιο σωστά διδάσκονται λανθασμένα αφού έχει ήδη παραχθεί νέα και ευρύτατα αποδεκτή γνώση.

Προσωπικά αυτή την ανασφάλεια τη ζω κάθε φορά που πρέπει να διδάξω για τα μόρια RNA, τη γνωστή τετράδα που αναφέρει το βιβλίο της κατεύθυνσης ενώ είναι γνωστό πως αυτή τη στιγμή έχουν ταυτοποιηθεί πάνω πάνω από τριάντα μόρια RNA με πολλούς και διαφορετικούς ρόλους. Ο εκπαιδευτικός ως ενδιάμεσος οφείλει να μεταφέρει αυτή τη νέα γνώση, έχοντας βέβαια πάντα στο μυαλό του τα πλαίσια μέσα στα οποία οφείλει να διδάσκεται το μάθημα.

Αναλόγως, ο τρόπος με τον οποίο αναλύεται η μετα-μεταφραστική τροποποίηση είναι πολύ περιορισμένος. Έχουν ταυτοποιηθεί πια πάρα πολύ μηχανισμοί, σίγουρα θα διαπιστωθούν κι άλλοι.

Δείτε στην παρακάτω εικόνα, αυτή την ποικιλία μετα-μεταφραστικών μηχανισμών, όπως δημοσιεύονται σε μία σύνοψη στο ‘Orchestrating the proteome with post-translational modifications‘.

Σύνολο καλά αναγνωρισμένων μετα-μεταφραστικών τροποποιήσεων, ταξινομημένων σε κατηγορίες με βάση τον τύπο της τροποποίησης (Πηγή: Journal of Experimental Botany).

Αν σκεφτούμε πως το βιβλίο της Γ Λυκείου Κατεύθυνσης πρωτοκυκλοφόρησε πριν το 2000, αντιλαμβανόμαστε πως οι μηχανισμοί που διδάσκουμε στους μαθητές μας ανήκουν στον προηγούμενο αιώνα.

Αφήστε μια απάντηση