Σχετικά με τη Θεωρία της Βιολογικής Εξέλιξης (ΘΒΕ)

Μία ενδιαφέρουσα είδηση από την αμερικάνικη πολιτεία της Φλόριντα. Το τοπικό συμβούλιο του Υπουργείο Παιδείας, έλυσε ένα θέμα σχετικά με το πώς θα ονομάζεται η Εξέλιξη. Μέχρι την Τρίτη δεν μπορούσε κάποιος να πει τη λέξη, παρά μόνο να περιγράψει τη διαδικασία: “βιολογικές αλλαγές”. Μετά το συνεδρίαση του συμβουλίου και με ψήφους 4 – 3, αποφασίστηκε οι αντιμαχόμενες πλευρές να καταλήξουν στο συμβιβασμό: “Επιστημονική Θεωρία της Εξέλιξης“.

Αυτό υποτίθεται ότι ικανοποιεί και τις δύο πλευρές καθώς η κάθε μία ερμηνεύει όπως επιθυμεί την έννοια “Θεωρία”. Αν και για την επιστήμη, η θεωρία αναφέρεται σε συμπεράσματα που είναι δοκιμασμένα μέσα από παρατηρήσεις και πειραματικές αποδείξεις. Όπως άλλωστε συμβαίνει και με την Εξέλιξη.

Αναρωτιέμαι μάλιστα γιατί στην Ελλάδα δεν έχουν ξεσηκωθεί οι “θιγόμενοι” για να θέσουν τέτοια θέματα. Υποψιάζομαι πως αυτό οφείλεται μάλλον στο ότι η Θ.Β.Ε. ουσιαστικά δε διδάσκεται στα σχολεία. Έτσι οι μαθητές μας εξακολουθούν να νομίζουν πως προερχόμαστε από τον πίθηκο και πως είμαστε το ανώτερο είδος. Η συχνή δικαιολογία που αναφέρεται από τους εκπαιδευτικούς είναι πως η σχετική θεματολογία είναι εκτός ύλης (Γ’ Λυκείου) ή πως είναι προς το τέλος του βιβλίου και σπάνια φθάνουν να τη διδάξον (Γ’ Γυμνασίου).

Όμως είναι γεγονός ότι πολλά άλλα σημεία του σχολικού εγχειριδίου επιτρέπουν να μιλήσουμε για τις διαδικασίες και τα επιμέρους συστατικά της Θ.Β.Ε.:

  • η ανθεκτικότητα των βακτηρίων
  • η ποικιλομορφία
  • οι κοινός γενετικός κώδικας (με τις ελάχιστες εξαιρέσεις του)
  •  η ίδια βασική χημική σύσταση μακρομορίων για πολλούς και διαφορετικούς οργανισμούς

Ας μην ξεχνάμε πως για τη Βιολογία η Θ.Β.Ε. είναι η ενοποιητική θεωρία, εκείνη που μπορεί να ερμηνεύσει όλα τα βιολογικά φαινόμενα και τις διεργασίες.

Πάντως δεν είναι διαμάχη μεταξύ εκκλησίας και επιστήμης. Τελείως διαφορετικά τα αντικείμενά τους και οι τρόποι τους. Ας μην ξεγελιόμαστε από εκείνους που θέλουν να το παρουσιάσουν με αυτό τον τρόπο…

 

Αφήστε μια απάντηση