Προγράμματα μικτής μάθησης

virtualSchool

Στο Chicago Virtual Charter School (CVCS) η σχολική ζωή δεν είναι και τόσο συνηθισμένη. Από τις πέντε μέρες της εβδομάδας οι μαθητές τη μία βρίσκονται στο σχολείο και τις υπόλοιπες τέσσερις στο σπίτι τους. Με το τρόπο αυτό συνδυάζουν τόσο πλεονεκτήματα της εκπαίδευσης από απόσταση, όσο και της δια ζώσης διδασκαλίας, επιτυγχάνοντας το μέγιστο μαθησιακό αποτέλεσμα μέσω της μικτής μάθησης.

Οι επικεφαλής του σχολείου έχουν κατορθώσει να δημιουργήσουν διάφορα προγράμματα μικτής μάθησης ώστε να ικανοποιούνται οι διαφορετικές ανάγκες των μαθητών τους. Το βασικό στοιχείο που αναδεικνύεται από αυτού του τύπου τις επιλογές, είναι πως οι μαθητές μαθαίνουν βάση του προσωπικού της μαθησιακού προτύπου.

Τα προγράμματα μικτής μάθησης καθώς και οι ομάδες στις οποίες απευθύνονται είναι τα παρακάτω:

Μοντέλο Εργαστηρίου Μάθησης
Στο πρόγραμμα αυτό οι μαθητές πηγαίνουν κανονικά στο σχολείο, όμως ένα μέρος της ημέρας τους βρίσκονται μέσα στην αίθουσα υπολογιστών όπου συνομιλούν on-line με κάποιον καθηγητή που προσπαθεί να τους επιλύσει άμεσα τις διάφορες ερωτήσεις και απορίες τους. Αυτό το πρόγραμμα μικτής μάθησης χρησιμοποιείται κυρίως σε σχολείο με ελάχιστους οικονομικούς πόρους, αδυνατώντας να διαθέτουν έξτρα προσωπικό, επιπλέον αίθουσες ώστε να διδαχθούν εξειδικευμένα αντικείμενα.

Προγράμματα αποκατάστασης μαθητών που σταμάτησαν τη φοίτησή τους
Απευθύνεται σε μαθητές που για διάφορους λόγους είχαν διακόψει τις σπουδές τους, ώστε να συνεχίσουν τα μαθήματα και να συλλέξουν τις απαιτούμενες μονάδες για την αποφοίτησή τους. Το 60% του μαθήματος γίνεται στις τάξεις ενώ το 40% ολοκληρώνεται από το σπίτι. Μία ώρα την ημέρα πραγματοποιείται διδασκαλία από καθηγητή, ενώ τις επόμενες δύο ώρες οι μαθητές χρησιμοποιούν κατάλληλο διαμορφωμένο διαδικτυακό υλικό, υπό την καθοδήγηση εκπαιδευτικών. Οι υπόλοιπες δύο ώρες τις ημέρες πραγματοποιούνται στο σπίτι.

Ευπροσάρμοστο σχολικό μοντέλο
Η πλήρης εφαρμογή της μικτής μάθησης σε ένα σχολικό περιβάλλον. Η online διδασκαλία δεν είναι απλά συμπληρωματική της δια ζώσης, αλλά αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του προγράμματος σπουδών των μαθητών. Στο πρόγραμμα αυτό συμμετέχουν καθηγητές για τα δια ζώσης μαθήματα, και ειδικοί στην εκπαίδευση από απόσταση ώστε να επιτυγχάνονται οι στόχοι που έχουν οριστεί για την από απόσταση εκπαίδευση. Το πρόγραμμα σπουδών είναι τόσο ευέλικτο, που ουσιαστικά ο κάθε μαθητής μαθαίνει με τον τρόπο του ενώ το μεγαλύτερο μέρος των δοκιμασιών γίνονται online.

Μοντέλο πλήρης απασχόλησης
Γίνεται πλήρης εγγραφή στο εικονικό σχολείο, αλλά οι μαθητές μία φορά την εβδομάδα για περίπου 2:30 ώρες συναντιόνται σε αίθουσες με τους εκπαιδευτικούς τους. Δημιουργείται μία άριστη σχέση μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών τόσο στη δια ζώσης όσο και στην online διδασκαλία, η οποία ενισχύεται από την άμεση εμπλοκή των γονέων. Οι γονείς εκτός από την εγγραφή των παιδιών τους, αναλαμβάνουν να παρακολουθήσουν σεμινάρια ή εισηγήσεις σχετικά με το πώς μπορούν να συνεργάζονται καλύτερα με τους εκπαιδευτικούς ώστε να πετύχουν το μέγιστο μαθησιακό αποτέλεσμα για τους μαθητές.

Κάτι ενδιάμεσο
Σε αυτό το πρόγραμμα 50% των σπουδών γίνονται δια ζώσης και 50% από απόσταση. Οι μαθητές παρακολουθούν μαθήματα για 2 ημέρες, ενώ στη συνέχεια υπό την επίβλεψη των γονέων τους ή κάποιον άλλον ενήλικα συνεχίζουν την εργασία τους στο σπίτι. Το κυρίαρχο στοιχείο αυτού του προγράμματος είναι ότι εμπλέκει άμεσα και τους δύο γονείς στη μάθηση των παιδιών τους, αφού αυτοί αναλαμβάνουν το ρόλο του καθοδηγητή στο σπίτι.

Αν κάτι πρέπει να κρατήσουμε από τα παραπάνω προγράμματα είναι την ευελιξία τους καθώς επίσης και τη δυνατότητα που προσφέρουν να προσαρμόζονται στις ανάγκες των συμμετεχόντων. Είμαι σίγουρος ότι απέχουμε από το να γίνει κάτι ανάλογο στη χώρα μας, αν και η γεωμορφολογία μας καθώς και η χωροταξία του εκπαιδευτικού μας συστήματος θα ευνοούσε τέτοιες επιλογές, όμως ας προσπαθήσουμε να έχουμε ανοιχτούς ορίζοντες καθώς ο ρόλος μας ως εκπαιδευτικούς θα πρέπει κατ’ αρχάς να τιμάται από εμάς τους ιδίους.

Οι προκλήσεις πολλές, μπορούμε να τις δούμε ως εμπόδια ή ως ευκαιρίες. Ας τις κάνουμε ευκαιρίες για να έχουμε την πεποίθηση ότι συμμετείχαμε στην προσπάθεια και δεν ήμασταν παρατηρητές και αμέτοχοι. Σε τελική πάντα οφείλουμε να υπηρετούμε τη συνέπεια μεταξύ λόγων και πράξεων, ώστε να παραδειγματίζουμε τους μαθητές μας για ανάλογες συμπεριφορές.

Ολοκληρώνοντας νομίζω πως η μικτή μάθηση έχει θέση και στο δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα, αφού κατορθώσουμε και ξεπεράσουμε τις αγκυλώσεις που συχνά οι ίδιοι παράγουμε και αναπαράγουμε. Σε τελική ανάλυση, αρκετοί από εμάς κάτι τέτοιο δεν κάνουμε γράφοντας σε blogs και wikis, παροτρύνοντας στη συνέχεια τους μαθητές μας να συμμετέχουν;

 

Αν θέλετε να διαβάσετε αναλυτικότερα τα στοιχεία, ρίξτε μία ματιά στο αρχείο .pdf

Σχετικά άρθρα για περαιτέρω ανάγνωση

Αφήστε μια απάντηση