Το παιχνίδι της τροφικής πυραμίδας
Το ρέμα Rio Frijoles στον Παναμά, αποτελείται από μικρές λιμνούλες (σαν πισίνες), οι οποίες ενώνονται με επιμέρους στενούς λαιμούς από ρυάκια.
Το παιχνίδι/δραστηριότητα βασίζεται στην εργασία πεδίου της οικολόγου Dr. Mary Power. Οι μαθητές:
- διερευνούν τη φύση των τροφικών σχέσεων σε ένα υδάτινο οικοσύστημα, υπολογίζοντας αρχικά τη βιομάζα των φυκών και στη συνέχεια τον αριθμό των ψαριών που θα μπορούσαν να επιβιώσουν σε αυτό το οικοσύστημα,
- ανακαλύπτουν πως οι πυραμίδες βιομάζας μπορούν να αναστραφούν στα υδρόβια οικοσυστήματα,
- καταπιάνονται με τους ρυθμούς παραγωγικότητας,
- συνειδητοποιούν πως οι τροφικές πυραμίδες είναι ένα συμβατικό σχήμα καθώς ενσωματώνεται παραγωγικότητα με την πάροδο του χρόνου,
- χρησιμοποιούν αυθεντικά δεδομένα πεδίου για να καθορίσουν τη σχέση μεταξύ ηλιακού φωτός και ποταμίσιας βιομάζας.
Το παιχνίδι μπορεί να υλοποιηθεί πολλές και διαφορετικές φορές, καθώς οι μαθητές μπορούν να επιλέγουν διαφορετική λιμνούλα κάθε φορά. Κατά τη διάρκεια χρήσης του μαθησιακού πόρου, οι μαθητές καλούνται να απαντήσουν σε ορισμένα ερωτήματα. Οι απαντήσεις τους καθώς και η πρόοδός τους εξάγονται στο τέλος με τη μορφή αρχείου .pdf.
Διδακτική χρήση. Ο εν λόγω μαθησιακός πόρος είναι στα αγγλικά, αλλά η ορολογία είναι εύκολα κατανοητή και δεν αποτελεί εμπόδιο για τους μαθητές ακόμα και μικρότερων τάξεων. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο στις τάξεις του Γυμνασίου όσο και σε αυτές του Λυκείου όπου η διδακτέα ύλη διαπραγματεύεται τα ζητήματα τροφικών σχέσεων. Επίσης θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και σε ομάδες που υλοποιούν κάποιο πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, ώστε τα μέλη της να εξοικειωθούν με βασικές έννοιες. Διαθέτει ένα έντονα διερευνητικό κίνητρο, ενώ δίνεται η δυνατότητα αυτοελέγχου και αυτοαξιολόγησης. Τα γραφικά του είναι αρκετά εντυπωσιακά, θεωρώ ότι θα προσελκύσει το ενδιαφέρον των μαθητών ενώ επιπλέον θα τους ιντριγκάρει για να εντοπίσουν ανάλογα παραδείγματα στα πλησιέστερα σε αυτούς ποταμάκια ή ρυάκια.
Χρησιμοποιήστε τον πόρο και … καλή σας απόλαυση (μαθητών και εκπαιδευτικών).
Είπαν