Εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης στο ελληνικό σχολείο

Η Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής και Τεχνοηθικής, καταθέτει τη γνώμη της και μία σχετική έκθεση σχετικά με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στο ελληνικό σχολείο.

Η γνώμη της Επιτροπής αποτελεί μια συγκροτημένη και νηφάλια προσέγγιση της τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) στην εκπαίδευση. Αρχικά, επιχειρεί να αποσαφηνίσει τι είναι η ΤΝ, δίνοντας έμφαση στον τεχνολογικό της χαρακτήρα και στους πιθανούς τρόπους ενσωμάτωσής της στο σχολικό περιβάλλον. Η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι η ΤΝ μπορεί να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο για τη μάθηση, την εξατομίκευση της διδασκαλίας και την ενίσχυση της δημιουργικότητας. Τονίζεται όμως ότι η χρήση της οφείλει να γίνεται με κριτικό πνεύμα, παιδαγωγικά κριτήρια και σεβασμό στις αρχές της ισότητας, της δικαιοσύνης και της ασφάλειας των προσωπικών δεδομένων των μαθητών και μαθητριών. Σημειώνεται επίσης ότι η ΤΝ δεν μπορεί ούτε πρέπει να αντικαταστήσει τον/την εκπαιδευτικό και τον ρόλο του/της στην τάξη.

Το κείμενο υποστηρίζει ότι η εισαγωγή της ΤΝ στο ελληνικό σχολείο θα πρέπει να γίνει με βάση παιδαγωγικά και δεοντολογικά κριτήρια, όχι με οδηγό την τεχνολογική καινοτομία για την καινοτομία. Η Επιτροπή τονίζει ότι χρειάζεται επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, διαμόρφωση εκπαιδευτικού υλικού, καθώς και δημιουργία ρυθμιστικού πλαισίου. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη σημασία της διαφάνειας και της υπευθυνότητας στην εκπαιδευτική χρήση της ΤΝ, καθώς και στην ανάγκη για διάλογο ανάμεσα στους/στις εκπαιδευτικούς, μαθητές/μαθήτριες και γονείς. Η προτροπή είναι προς ένα σχολείο που καλλιεργεί τον ψηφιακό εγραμματισμό, αλλά και την ηθική και κριτική σκέψη. Τέλος, το έγγραφο θέτει την ΤΝ ως αφορμή για επαναστοχασμό του σκοπού της εκπαίδευσης, με στόχο τη διαμόρφωση υπεύθυνων, ενημερωμένων και ενεργών πολιτών στην εποχή της τεχνολογικής επιτάχυνσης.

Διαβάστε αναλυτικά την γνώμη και την έκθεση.

Αφήστε μια απάντηση